...
ساختار گرامری get با شکل سوم افعال
ساختار گرامری get با شکل سوم افعال

ساختار گرامری get با شکل سوم افعال

در این قسمت از آموزش زبان انگلیسی در زبان علم از خلال یک جمله محاوره ای، چند نکته گرامری پر کاربرد بخصوص ساختار گرامری get با شکل سوم افعال را خواهید آموخت. 

فرض کنید که نوجوانی هستید و به طبیعت این دوران شیطنت هایی دارید مثلا تا دیروقت در بیرون از منزل به سر می برید و به پدر و مادرتان هم اطلاع ندادید. وقتی که به خانه می روید، آنها از دست شما عصبانی هستند و سر شما داد می کشند که چرا زنگ نزدی یا به هر طریق دیگری به آنها اطلاع نداده ای. روز بعد که به مدرسه می روید این اتفاق را با جمله زیر برای دوستان تان تعریف می کنید:

“I got yelled at for not calling.”

ساختار گرامری get با شکل سوم افعال

کارهایی که دیگران در مورد شما انجام می دهند را با ساختار گرامری get با شکل سوم افعال بیان می کنند. مثلا وقتی سر شما داد می کشند، یا شما را تنبیه می کنند یا شما را مسخره می کنند یا به خاطر ارتکاب جرمی به زندان می اندازند همه اینها را با ساختار get  …..ed توصیف می کنند. البته استفاده از ed فقط برای افعال باقاعده است. برای افعال بی قاعده از شکل سوم فعل یا p.p. استفاده می شود و در مورد افعال باقاعده از ed در انتهای فعل استفاده می شود: پس این ساختار دو شکل دارد:

1- get  ……..ed 

2- get …….p.p.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که ساختار گرامری فوق معمولا در مورد افعالی که بار منفی دارند و ناخوشایند هستند، مورد استفاده قرار می گیرد: مثل تنبیه شدن، مورد تمسخر گرفتن، اخراج شدن، فریاد کشیدن، مورد انتقاد قرار گرفتن و….

در زیر چند مثال قید شده است:

got yelled at.

got punished.

He got thrown in jail.

ساختار گرامری was ___ed

اما برای افعال مثبت، مطلوب و خوشایند استفاده از ساختار گرامری was ___ed متداول تر است. مثلا:

I was praised for my presentation to the board.

نکته ای که در هر دو ساختار فوق مشترک است این است که هر دوی آنها دارای افعال زمان گذشته هستند. چون اتفاقی را توصیف می کنند که رخ داده است.

وقتی از این ساختارهای گرامری استفاده می کنید، به خاطر داشته باشیدکه حروف اضافه مانند “at” که همراه فعل هستند را فراموش نکنید. به عنوان توضیح لازم است گفته شود که بعضی افعال با حروف اضافه خاصی به کار می روند که در هنگام استفاده از این دو ساختار گرامری حتما آنها را به کار ببرید.

تعدادی از افعال و حروف اضافه مخصوص آنها به صورت زیر است:

yell at

praise for

adapt to

admire for

aim at

absorb in

trust in……

ساختار  not+doing something

not doing متضاد doing است. یعنی انجام ندادن کاری. این ساختار  عموما در محاورات روزمره برای کاری که انجام نداده اید استفاده می شود.  اما در موقعیتهای رسمی و در جملات کتابی برای توصیف کاری که انجام نداده اید از ساختار “failing + to do something” یا “neglecting + to do something” استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی

معنی It’s not that و ساختار گرامری آن

در این قسمت از آموزش زبان انگلیسی در زبان علم به توضیح معنی It’s not …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *